fredag 25 september 2009

Lösningen på viltproblemet?!



Hej,

Tack för igår Gunilla!! Mycket intressant att lära sig mer om träden i Enskede gård - nu kommar man spana uppåt lite mer när man traskar runt ;-)!

Här kommer info om det rådjur-avskräckande medel jag använt i år. Jag vet inte om det är detta medel som hjälpt mig - men i år, efter jag lade ut medlet, har jag inte haft några (vad jag sett spår av) påhälsningar av rådjur!! Fantastiskt! Jag njuter t.o.m. av floxen för första gången i år!

Bekämpningmedlet heter "Revira". Jag köpte produkten på trädgårdsmässan i våras, men den ska även finnas till försäljning på t.ex. Granngården. Himla smidigt för man lägger bara ut det en gång per säsong och slipper underhålla det alls (enligt bruksanvisningen räcker en behandling i 6 mån (dvs en hel säsong)). Dessutom är det ett naturligt medel och sägs vara ofarligt för både människor eller växterna. Om jag inte missminner mig köpte jag en 2 liters hink för c:a 350:- (mässkampanj, ord pris c:a 450:-/2 liter). Jag tyckte det var lite dyrt när jag köpte det (trots att det var mässkampanj ;-)), men jag tar tillbaka det om det nu är så verkningsfullt!

Enligt bruksanvisningen står följande:
"REVIRA växtskydd består av brända lerkulor (typ leca) med tillsats av citronellaolja. Genom en speciell teknik ges granulatet en kombinerad fysikalisk/kemisk funktion som visat sig mycket verksam för avskräckning av vilt.
Kemiskt verksam substans: Citronellaolja, 3-5g/kg"
mer info hittar ni på: http://www.biotek.se/produkter/vilt/

Det luktar citronmeliss i trädgården under 1-2 dygn efter man spridit ut lekakulorna, men det är ju överkomligt.

Ja, jag kan verkligen rekommendera medlet och kommer köra behandlingen nästa år också!

Hälsningar,

Karin

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Hur mycket använde du - är burken slut? Kollade på Bioteks hemsida och där stod det att det fanns en 15-litersburk. Då kostar det bara ca 95:-/liter. Kanske kan vi gå ihop och köpa en stor och dela. Är någon mer intresserad?
Kajsa

Anonym sa...

Jag kan tänka mig att köpa in mig på en del av en stor burk!
/Irene

Anonym sa...

Även jag är intresserad av att vara med på en burk av detta undermedel.

Och tack Roséns, för den givande trädkvällen.
/Lotta

Anonym sa...

Jag har för mig att det gick åt c:a 2 liter (jag har kvar lite på botten). Man får räkna ut hur många sträckmeter man har runt hela sin tomt. Jag försökte att följa instruktionerna men tog säkert lite extra, trots att det inte hjälper att överdosera...

Jag är självklart också gärna med och delar!! Bra förslag Kajsa!

/Karin

Anonym sa...

Jag har för mig att det gick åt c:a 2 liter (jag har kvar lite på botten). Man får räkna ut hur många sträckmeter man har runt hela sin tomt. Jag försökte att följa instruktionerna men tog säkert lite extra, trots att det inte hjälper att överdosera...

Jag är självklart också gärna med och delar!! Bra förslag Kajsa!

/Karin

Malin sa...

Hej!

Har ni testat Revira? Två andra produkter som fungerar väldigt bra mot rådjur är Trico Garden och syntetiskt vargurin. Bägge är medel som man sprayar på växterna till skillnad från Revira som man strör ut. Kolla gärna in www.radjursshopen.se för att läsa mer om dessa produkter.

Ha en härlig dag!